UNICODE

 

[UNICODE]

මුල් පිටුව | බොදු පුවත් | කතුවැකිය | බෞද්ධ දර්ශනය | විශේෂාංග | වෙහෙර විහාර | පෙර කලාප | දායකත්ව මුදල් |

භාවනාවට පෙර සූදානම

භාවනාවට පෙර සූදානම

භාවනා වැඩීමට පෙර තමාට ගැළපෙන කමටහන තෝරා ගැනීම භාවනාවෙන් ප්‍රතිඵල ලැබීමට හේතුවෙයි. ඇතැම් අය විශේෂ ප්‍රතිඵලයක් නැතත් භාවනාව උසස් කුසලයක් නිසා පුහුණුවේ යෙදෙති. ඔවුහු හැමදාම එකම තැනය. ඉදිරියට යෑමක් නැත. තමාට ගැළපෙන කමටහන පුහුණුවට යොදාගත හොත් භාවනාවේ යෙදීම කැමැත්තෙන් ඕනෑකමින් කරගෙන යා හැක. භාවනා වැඩීමට ගුරු උපදෙස් අවශ්‍ය බව පිළිගත් කරුණකි. එහෙත් ගුරුතුමා ඔබට කියාදෙන්නේ එතුමාට ගැළපෙන ක්‍රමයයි. ඒ භාවනා ක්‍රමයෙන් එතුමන් සාර්ථක ප්‍රතිඵල ලැබුවත් ඔබටත් ඒ භාවනාව එලෙසින්ම සාර්ථක වේ යැයි කිවහැකිද? මේ කතාව තහවුරු කිරීමට උපකාරිවන කතාපුවතක් මෑතදී සිදුවු සිදුවීම් තුළින් ඉදිරිපත් කළ හැකිවේ.

භාවනාව පිළිබද මනාදැනුමකින් පොත පත පළකළ යුරෝපීය ජාතික ජැක් කෝන් පිල්ඩ් මහතා අජාන් චා හිමිගේ ගෝලයෙකි. ඔහු බුරුමයට ගියේ මහා සි භාවනා මධ්‍යස්ථානයෙන් පුහුණුව ලබන්නටයි. පුහුණු දිනට පෙර භාවනා පුහුණු කරන කමටහන් ඇදුරු හිමියන් රෑ මැදියම වනතුරු කාන්තාවන් වට කරගෙන අල්ලාප සල්ලාපයේ යෙදෙන අන්දමත් උන්වහන්සේගේ සිත් පහදවන සුළු බවෙන් ඈත්වු ආකල්පයත් දැක බෙහෙවින් සංවේග විය. තායිලන්තයෙ හාමුදුරුවන් මොනතරම් සංයමසීලි දැයි සිතූ ඔහු මෙහෙම තැනකික් මා ලබන පුහුණුව කුමක්දැයි තමාගෙන්ම ප්‍රශ්න කරගත්තේය. පැමිණි නිසාම පසුදින පුහුණුවට සහභාගි විය. පුදුමයකි. මැනවින් සිත සමාධියට පත් විය. ඔහු තුළ වු කළකිරීම සැණින් අවසන් විය.

ලොව භාවනා වැඩූ යෝගීන් ගේ ඇත්දැකීම් විස්තර කරමින් ලියු පොතෙක ඔහු මෙහෙම සටහන් කළේය. කිසිවිටකත් භාවනා කමටහන් දෙනු ලබන ඇදුරෙකු හෝ භාවනා ක්‍රමයක් විවේචනය නො කරන්න. තමාට ගැළපෙයි නම් එය අනුගමනය කරන්න නොගැළපෙයි නම් අත්හරින්න.

කෙසේ නමුත් භාවනාව සඳහා සුදුසු ගුරුවරයෙකු සොයා ගැනීම ඔබට ගැටලුවක් විය හැකියි. එහෙත් ඔබ ආරම්භය ගුරු ඇසුරෙන් ලබා ගන්න. ඉන්පසුව පොතපත කියවීමෙන්ද යෝගී අත්දැකීම් ඇසීමෙන් කියවීමෙන්ද තමනට සුදුසු ක්‍රමය තේරා බේරා ගන්න. මෙහිදී කෙනෙකු මෙසේ සිතීමට පුළුවන. අපට කාගෙවත් භාවනා ක්‍රම මොනවටද? අප අනුගමනය කළ යුතු වන්නේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේ පෙන්වා දුන් මාර්ගය නොවේද?, ඔබගෙ අදහස නිවැරැදි විය හැකියි. එහෙත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දෙසු උපදේශනය ඉදිරියේ තබාගෙන එය අනුගමනය කළ බොහෝ දෙනා තම දැනීම, අත්දැකීම, පුහුණුව තුළින් භාවනාව පිළිබද වටිනා ක්‍රම උපායන් ප්‍රායෝගික වැදගත්කමකින් යුතුව ඉදිරිපත් කළහ. තම ක්‍රමයකින් මේ අදහස කියතොත් බුරුමය, තායිලන්තය, ටිබැටය, වැනි රටවල බෞද්ධයන් භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ඉගැන්වීම ඇසුරෙන් තමාට ගැලපෙන ලෙස භාවනා ක්‍රම සකස් කර ගත්හ. එහෙත් අපේ රටේ විශුද්ධි මාර්ගයේ කම්මට්ඨාන නිර්දේශය ඇසුරෙන් භාවනා වැඩු බවට සාක්ෂි හැරුනුවිට ලංකාවේම යෝගවාචරයන් වහන්සේලා විසින් අනුගමනය කළ භාවනා ක්‍රමයක් පිළිබඳ උපදෙස් අපට හමු නොවේ. බුදුදහම ලංකාවට හඳුන්වා දුන් මුල් කාලයේ ථෙරවාදී භික්ෂූහු භාවනාවට පමණක් සීමා වූහ. මහාවිහාරය මේ පිළිවෙත් වෙනස්කොට පොදු මහජනයා හා සමීපව කටයුතු කරන්නට පෙළඹුණේ අභයගිරි නිකාය ඇතිවීමෙන් පසුවය. අනුරාධපුරයේ වෙස්සගිරිය දකුණේ සිතුල්පව්ව, දිඹුලාගල වැනි ප්‍රධාන තපෝභූමි ගැන සිතනවිට ලංකාවේ භාවනා වැඩීමේ දියුණු ක්‍රමවේදයන් තිබෙන්නට ඇත. අප අදටත් භාවනා පුහුණු වන්නේ බුද්ධඝෝෂ ස්වාමීන් වහන්සේගේ විශුද්ධි මාර්ගයේ එන කම්මට්ඨාන නිර්දේශයට අනුව බව කිවයුතුයි. සතර සතිපට්ඨානය ඉගැන්වීම් මෙන්ම සූත්‍ර පිටකයේ සඳහන් ඇතැම් සූත්‍රදේශනාද අටුවා අනුසාරයෙන් ගත හැකි උපදෙස් මෙන්ම නූතනයේ ලොව දියුණු යෝගාවචරයන්ගේ අදහස් හා අත්දැකීම් ද අනුසාරයෙන් භාවනා පිළිබඳ අවබෝධය ලබාගෙන තමනට ගැළපෙන භාවනා ක්‍රමය පුහුණුවීම සාර්ථක ප්‍රතිඵල ලැබීමට හේතු වෙයි.

සූත්‍ර පිටකයේ සඳහන්වන ඇතැම් දේශනාවලටත් බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ ඇතැම් කථා පුවත්වලටත් අනුව භාවනාවට සුදුසු කර්මස්ථාන කෙසේ සපයාගත හැකිදැයි දැනුම් තේරුම් ඇති කර ගත හැකිය.

ඇතැම් කතාපුවතකින් මහා ශ්‍රාවක සාරිපුත්ත මහාරහතන් වහන්සේටත් සමහර භික්ෂුවකට ගැලපෙන පරිදි කමටහන් දිය නොහැකි බව හෙළි වෙයි.අග්‍රශ්‍රාවක සැරියුත් මහාරහතන් වහන්සේ තමා ළඟ පැවිදි වු ශිෂ්‍ය භික්ෂුනමකට කමටහන් දුන් නමුත් සාර්ථක ප්‍රතිඵල නොලැබිණ. පසුව භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වෙතට ඒ භික්ෂුව යොමු කරන ලදී.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේ ඔහුගේ චරිතය මැනවින් වටහාගෙන ඔහුට සුන්දරත්වයට ලලිත කලාවට ලැදි හිතක් ඇතිබව තේරුම් ගෙන එයට අනුරූප කමටහනක් දුන්හ. සුපුෂ්පිත නෙළුමක් දෙස බලාගෙන සිත එකඟ කරගත් ඒ භික්ෂුවට උදෑසන පිබිදී ඒ නෙළුම කෙමෙන් මිලින වී යන අන්දම වැටහීමත් සමඟ සත්‍යය අවබෝධ විය. චුල්ලපන්ථක කතාවද අපට කියා පාන්නේ මේ පණිවිඩයමයි. ඇතැම් කථා පුවතකින් භාවනා කර්මස්ථානය පිලිබඳ අප දත් දෙයට වෙනස් දෙයක් කියැවෙයි. නාගසමාල තෙරුන් භාවනා වැඩූ භික්ෂුවකි. උන්වහන්සේ රහත්බවට පත්වූයේ සෙසු යෝගීන් මෙන් හිඳීමේ ඉරියව්වෙන් භාවනා වැඩීමෙන් නොවේ. මහමග යන විට එක් නළගනක් රඟපානු දැක එය උන්වහන්සේට සත්‍යය අවබෝධය පිණිස කමටහන විය. විශුද්ධි මාර්ගයේ සඳහන් කථා පුවතකට අනුව මිහින්තලයේ සිට අනුරාධපුර මහාසෑය වන්දනාවට වඩින තිස්ස හිමියන් නිරතුරුව වැඩු කමටහන් මුදුන් පත්වන්නේ මහමඟදී ස්ත්‍රියක් දැකීමෙනි. මුන් වහන්සේ නිරතුරුව ආඨික සංඥාව වැඩු භික්ෂුවකි. නිමිත්ත මොන තරම් දුරට උන්වහන්සේගේ සිත තුළ කිඳා බැස තිබුණේදැයි කිවහොත් කෙනෙකු තුළ රාගය උපදවාලීමට සමත් නිමිත්ත උන්වහන්සේ තුළ ඇති කළේ වීතරාගිබවට නැඹූරු වු සාව පුද්ගල සංඥාවෙන්ද බැහැර වූ විදසුන් නුවණටම විෂය වූ දැනීමකි.

සිතේ විශේෂිත වෙනසක් ඇති නොවී එහෙත් තම උත්සාහය අතරමග නතරනොකර උදාසීන නොවී පුහුණුව එක දිගට කරගෙන ගිය ඇතැම් යෝගීන් නොසිතූ වෙලාවක ධර්මය අවබෝධ කරගත් බව පෙනෙයි. බෞද්ධ කථා වස්තුවල සඳහන් වන පරදි රහත්බව හෝ සෝවාන් වීම වැනි මාර්ගයකට පත්වීම අහඹු සිද්ධියක් ලෙස කෙනෙකු සිතීමට පුළුවන. සත් දිනක්ම පසිඳුරන් පිනවමින් කාමයේ ගැලී සිටි කෙනෙකු බණ පදයක් ඇසු කෙනෙහි සීල, සමාධි ගුණ කිසිවෙකුත් සම්පූර්ණ නොකොට සෘද්ධිමත් භාවයෙන්ද යුතුව රහත්වීම ප්‍රශ්නාර්ථයක් නොනංවයිද? මෙවැනි තැන් ගැන හේතු වශයෙන් දක්වන්නේ ඒ සුළු කාලය තුළ අවශ්‍ය කරන සීලාදි ගුණ සපුරාලූ බවයි.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේ වෙතට එන ශ්‍රාවකයන් දහම් මගට යොමු කර ගනු ලබන ආකාරය තුළින්ද අපට මාර්ගඵල අවබෝධය ගැන යමක් දත හැකිය. උන්වහන්සේ කෙනෙකුට දානයෙන් පටන් අරගෙන ලෞකික සැප ගැනද කියාදී හික්මීමේ සුවය ගැන වදාරති. තවත් වරෙක දැහැමි කථාවෙන් සිත් අවනත කරගෙන ඔහු දහමේ සමාදන් කරවා ඔහු තුළ පිළිවෙත් මග පිළිබඳ උත්තේජනයක් ඇති කරති. ඉන් පසුව ඔහු සිත නිවීමට දහම දෙසති. භාහිය දාරුචිරියගෙ ක්ෂණික අවබෝධයට තිබු හැකියාව තම කෙනෙකුට නොතිබිණි. බෞද්ධ සාහිත්‍යයෙන්ම ප්‍රසිද්ධ චරිත කිහිපයක් විමසීමෙන් රහත්බව නැතිනම් උතුම් ධර්ම අවබෝධය කෙසේ සිදුවේදැයි වැටහීමක් ඇතිකරගත හැකිය. අටුවාවටත් ථේරගාථාවටත් වෙනස්ව අංගුලිමාල චරිතය නිරූපණය කරන මජ්ක්‍ධිම නිකායට අනුව අංගුලිමාලට රහත්බව ලැබීමට උපකාර වන්නේ භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ ධර්මය ඇසීම නොවේ. උන්වහන්සේ දෙසූ කෙටි දහම ඔහුගේ දෙනෙත් විවර කළ බව සැබෑය. එහෙත් ඔහු තුළ උත්තේජනයක් ඇති කළේ පිඩු පිණිස වඩින විට ස්ත්‍රියක් මූඪගර්භව දරුවෙකු බිහිකිරීමට අපහසුව වේදනාවෙන් පීඩාවට පත්වීමේ දර්ශනයයි. පැවිදි බව ලබා සෙසු පැවිද්දන් මෙන් වත් පිළිවෙත් කරමින් සිටියා මිස අංගුලිමාල ථෙර භාවනාවට වෙසෙයි. උත්සාහයක් ගැනීමට තරම් උනන්දු නොවු බව පෙනේ. අප වේදනාවෙන් පීඩාවට පත් කාන්තාව තමයි උන්වහන්සේ තුළ තිබු රහත්වීමට අවශ්‍යය ශක්තිය සතු කළේ.

 මෙම ලිපියෙහි ඉතිරි කොටස ඇසළ අමාවක පෝදා( අගෝස්තු 02 වනදා) පත්‍රයේ පළවේ.

 

  ඇසළ අව අටවක පෝය

  ඇසළ අව අටවක පෝය ජූලි 26 වනදා අඟහරුවාදා අපර භාග 05.36 ට ලබයි.
27 වන දා බදාදා අපරභාග අපරභාග 3.21 දක්වා පෝය පවතී.
සිල් සමාදන්වීම ජූලි 26 වනදා අඟහරුවාදාය.

මීළඟ පෝය අගෝස්තු 02 වනදා අඟහරුවාදාය.


පොහෝ දින දර්ශනය

Second Quarterඅව අටවක

ජූලි 26

Full Moonඅමාවක

අගෝස්තු 02

First Quarterපුර අටවක

අගෝස්තු 10

Full Moonපසෙලාස්වක

අගෝස්තු 17


2016 පෝය ලබන ගෙවෙන වේලා සහ සිල් සමාදන් විය යුතු දවස්

 

|   PRINTABLE VIEW |

 


මුල් පිටුව | බොදු පුවත් | කතුවැකිය | බෞද්ධ දර්ශනය | විශේෂාංග | වෙහෙර විහාර | පෙර කලාප | දායකත්ව මුදල් |

 

© 2000 - 2016 ලංකාවේ සීමාසහිත එක්සත් ප‍්‍රවෘත්ති පත්‍ර සමාගම
සියළුම හිමිකම් ඇවිරිණි.

අදහස් හා යෝජනා: [email protected]