Print this Article


දසබලධාරී සම්බුදු සමිඳුන් හද මඬලෙන් සරණ යමු

දසබලධාරී සම්බුදු සමිඳුන් හද මඬලෙන් සරණ යමු

මෙම ලිපියේ මුල්කොටස වෙසක් පුර පසළොස්වක (03 වැනිදා) පත්‍රයේ පළවිය.

අප භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ හතරවන තථාගත බලය වන්නේ සන්තානං නානාධිමුත්තිකතා ඥානයයි. රූප, ශබ්ද, ගන්ධ, රස, පහස, අරමුණු ආදියටත් ස්ත්‍රීන්ට, පුරුෂයන්ට, දන්දීමට, ලාමක දෙයට, උසස් දෙයට, දෙවියන්ට, මිනිසුන්ට, නිවනට ඇතැමෙක් ඇදී යති. මේ ඇලියාම පිළිබඳව හේතු වශයෙන් විය හැකි තැන් වශයෙන් සම්පූර්ණ වශයෙන් දන්නා වූ ඥානය මෙනම් වේ. ඒ තුළින් මොහු හික්මවිය හැකිය. මොහු හික්මවිය නොහැකිය, මොහු සුගතියට යන අයෙකි, මොහු දුගතියට යන අයෙකි යනුවෙන් දකින්නා වූ ඥානයයි. මෙම සන්තානං නානාධිමුත්තිකතා ඥානය නම් සත්ත්වයන් නා නා විධ අයුරින් ඇලුණු ස්වභාවය දක්නා බව නම් වූ ඥානයයි.

අප භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ පස්වන තථාගත බලය වන්නේ අතීත, අනාගත, වර්තමාන කර්ම සමාදානයන් පිළිබඳව හේතු වශයෙන්, තැන් වශයෙන්, සම්පූර්ණ වශයෙන් කර්ම විපාකයන්ගේ විවිධත්වය පිළිබඳ ඥානයයි.

අප භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ හයවෙනි තථාගත බලය වන්නේ සියලු ධ්‍යාන, විමෝක්ෂ, සමාධි, සමාපත්තිවල කෙලෙසීයාමක්, පිරිසුදු වීමක්, නැගි සිටීම පිළිබඳවූත් ඥානයයි. මෙය අනාවරණ ඥානය නම් වේ.

අප භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ සත්වෙනි තථාගත බලය වන්නේ ඉන්ද්‍රියපරෝපරියත්ත වේමත්තකා ඥානයයි. එනම් ඉන්ද්‍රියයන්ගේ හීන, මධ්‍යම, උත්කෘෂ්ටතා ඇති පුද්ගලයන් පිළිබඳව හේතු වශයෙන් විය හැකි තැන් වශයෙන් සම්පූර්ණ වශයෙන් දක්නා ඥානයයි. භාග්‍යවතුන් වහන්සේට මේ ඥානයට අනුව මොහු මේ මෘදු, මධ්‍යම, උත්කෘෂ්ට අනුශාසනයන් මේ වෙලාවේදී දස්සනභූමියටද, මේ භාවනා භූමියට ගිය බවත්, මෙබඳු ධාතු ස්වභාවයෙන් යුක්ත බවත්, මෙබඳු චිත්තාකලපයන්ගෙන් යුක්ත බවත්, මෙබඳු අයුරින් සිතෙහි අප්‍රකටව ක්‍රියාත්මක වන කෙලෙස් ඇති බවත් දන්නා සේක. මේ ඥාන තුළින් සත්ත්වයන්ගේ මෙන්ම බාහිර පුද්ගලයන්ගේ ඉන්ද්‍රියයන් තුළ ඇති අඩු වැඩි බව දැන ගත හැකිය.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ අටවන තථාගත බලය වන්නේ පෙර විසූ කඳ පිළිවෙළ දන්නා ඥානයයි. ඒ ඥානය තුළින් නොයෙක් පෙර ජීවිතයන් සිහි කළ හැකිය. නොයෙක් කල්ප ගණන් ජීවිත සිහි කළ හැකිය. ඒ ඒ සත්ත්වයන්ගේ කුසල අකුසල මූලයන්ගේ උත්සන්න බව, මඳ බව ආදියත් ශ්‍රද්ධාදී ඉන්ද්‍රියයන්හි රැස් කිරීමත් රැස් නොකිරීමත් මේ මේ කල්ප වලදී හෝ මේ මේ කාලවල ඒවා සිදු කරන ලද බවත් භාග්‍යවතුන් වහන්සේ දන්නා සේක.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ නව වන තථාගත බලය වන්නේ දිවැසි නුවණයි. එනම් සුගතියට ගිය සත්ත්වයන් අපායට ගිය සත්වයන් ගැනත් මේ ආකාරයෙන් දන්නා සේක. මේ පුද්ගලයා අසවල් කල්පවලදී මෙබඳු අකුසල් රැස්කරන ලදී ආදී වශයෙන් තොරතුරු දන්න සේක. නවවන තථාගත බලය වන්නේ ඒ උතුම් දිවැස් නුවණයි.

භාග්‍යවතුන් වහන්සේගේ දසවන තථාගත බලය වන්නේ ආශ්‍රමයන් ක්ෂය වී ගිය බව දන්නා ආසවක්ඛය ඥානයයි. එනම් සර්වඥතා ඥානයයි. සියලු ධර්මයෝ අවබෝධ කරනු ලැබීමයි. කෙලෙස් රහිත වූ අවිද්‍යාබල රහිත වූ සර්වඥතාඥානයේ ඉපදීමයි. බෝධි මූලයේදී මාරයාගේ බල පරාක්‍රමය නසා ලබගන්නා වූ උතුම්ම ඥානයයි.

මෙවැනි උදාර වූ විශාරද ඥානයනගෙන් සමන්නාගත වූ දසබලයන්ගෙන් සමන්නාගත වූ ඒ භාග්‍යවත් වූ, අර්හත් වූ සම්මා සම්බුදුරජාණන් වහන්සේ අප හදවතින්ම සරණ යමු. දිවි හිමියෙන්ම සරණ යමු. අපට සසර දුකින් නිදහස්වීමටම මේ පින උපකාර වේවා.