UNICODE

 

[UNICODE]

මුල් පිටුව | බොදු පුවත් | කතුවැකිය | බෞද්ධ දර්ශනය | විශේෂාංග | වෙහෙර විහාර | පෙර කලාප | දායකත්ව මුදල් |

රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි චරිතාපදානය - 18

රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි චරිතාපදානය - 18

භාෂාවේ වචන හිඟකම නිසා අභිධර්මය පැහැදිලි කර ගැනීම අපහසුයි

“නිර්වාණය ප්‍රත්‍යක්ෂ වශයෙන් දන්නේ එයට පැමිණියා වූ ආර්යයන් වහන්සේලා පමණි. පෘථග්ජනයන් විසින් උන් වහන්සේලාගේ වචනානුසාරයෙන් දත යුතු වේ. උන්වහන්සේලාට එය පෘථග්ජනයන්ට සුවසේ අවබෝධ වන පරිදි ප්‍රකාශ කිරීමට වචන නැත්තේ ය. කුමක් හෙයින්ද යතහොත් ලෝක ව්‍යවහාරයෙහි ලෝකයා විසින් නො දන්නා ලද අර්ථයන් ප්‍රකාශ කිරීමට වචන නැති බැවිනි. ලෝක ව්‍යවහාරයෙහි වූ වචන වනාහී පළමු කොට අර්ථය දැන දන්නා ලද අර්ථය ප්‍රකාශ කිරීම සඳහා පෞරාණිකයන් විසින් සම්මත කරන ලද්දාහු වෙති. නිර්වාණයෙහි වූ ගුණයන් ප්‍රකාශ කළ හැකි වචන වනාහී ලෝක ව්‍යවහාරයේ බොහෝ වෙති. එබැවින් ආර්යන් වහන්සේලා ඒ ඒ නිර්වාණ ගුණයන් නිමිත්ත කොට ගුණ වාචක ශබ්ද වලින් ගුණීභූත නිර්වාණය ප්‍රකාශ කළහ. උන්වහන්සේලා විසින් ඒ සඳහා ප්‍රකාශිත වචන බොහෝ වෙති.

මේ වචනවලින් පෘථග්ජනයන්ට ඒ ඒ ගුණ අවබෝධ වන නමුත් ගුණීභූත නිර්වාණය අවබෝධ නොවේ. ඒ වනාහී පරම්පරාභතාචායෝර්පදේශානුගමනය කොට පෘථග්ජනයන් විසින් දත යුතු වෙයි. නිර්වාණය ප්‍රකාශ කරන්නා වූ පාල්‍යාර්ථකථා ටීකාවන්හි අර්ථය විපරීතාකාරයෙන් ගෙන නා නා වාද ඇති කර ගැනීමට හේතුව ද මේ වචනාර්ථ දුරවබෝධාත්ත්වයම ය. පරම්පරා භතාචාර්යෝපදේශ නොමැතිව තමාම, පොත් බලා උගෙනීම කළා වූ ද එබඳු ආචාර්යෝපදේශ ඇසුරු කළා වූ ද ඇතැම්හු අපේ රටේ නානාකාරයෙක් නිර්වාණය ප්‍රකාශ කරන්නට පටන් ගෙන තිබේ. චන්දවිමල මහා නා හිමියන් වහන්සේ මෙම ගැඹුරු විෂය පිළිබඳව නිර්වාණ විනිශ්චයේ සංඥාපනයෙහි සටහන වෙත ඔබගේ අවධානය යොමු කළේ. ඒ පිළිබඳ යම් අවබෝධයක් ලබා ගැනීමට අවශ්‍ය පරිසරය සකසා දීම උදෙසාය.

නිර්වාණය නමැති ඒ සදා සුව ඇති පිවිතුරු තත්ත්වයකට පත් වූවකුට හැර ඒ තත්ත්වය, ස්වභාවය පිළිබඳ විග්‍රහ කිරීමට නොහැකිය. එයට යොදා ඇති භාෂාවේ වචනයේ ඇත්තේ ඒ නිසා ම සම්මුති අර්ථයකි. සුවය, සැනසීම, පිවිතුරුභාවය යන්නෙන් පවා අපි අනුමාන වශයෙන් වචන හසුරවමු.

මෙම සන්නිවේදනය ඉතා සංකීර්ණ තත්ත්වයක් නොවන්නේදැයි ඔබට වැටහී යනු ඇත. අප ඔබ සැබෑ බෞද්ධයෝ නම් නිර්වාණ විනිශ්චය වැනි ග්‍රන්ථ ඉතා අවධාරණයෙන් කියවිය යුතුව ඇත.

ඒ නිසාම උන්වහන්සේ සඳහන් කර ඇති පරිදි මෙවැනි පොත් වරක් කියවා පැත්තකට දමා නොතැබිය යුතුය. නිතර නිතර පරිශීලනය කරමින් අවබෝධ කර ගත යුතු වෙමු.

උන්වහන්සේ ලියා පළ කළ ග්‍රන්ථ ඒ වායේ ඇති අන්තර්ගතය ගැඹුරින් පරිශීලනය කරමින් අවබෝධ කර ගනිමින් අපගේ ආධ්‍යාත්මය පෝෂණය කර ගැනීමට අපට හැකි නම් මේ මිත්‍යාවන් පසු පස හඹා යන බොහෝ දෙනා රැඳී සිටින්නේ බැඳී සිටින්නේ කොතැනදැයි ඔවුන්ටම අවබෝධ වනු ඇත. පිවිතුරු බුදු දහම මනා දැනුමකින් එම දර්ශනයට අනුගත වෙමින් මහා බහුශ්‍රැත ඥානයකින් ක්‍රියාකාරීව ලබා ගත් දැනුම් සම්භාරයෙන් පෙරළා සරල ආකාරයට අප වෙත සන්නිවේදනය කළ මේ අසහාය භික්‍ෂූන් වහන්සේ සංඝ සමාජය දිදුලුවා ලූ නීල මාණික්‍යයක් හා සමාන බව පසක් කර ගැනීමට උන්වහන්සේ විසින් ලියා පළ කළ පොත් පෙළ සාක්ෂි දරනු නියත ය.

අද අප රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නාහිමියන් පිළිබඳ වෘතාන්තය ලියන්නේ,උන්වහන්සේ ජීවමාන කාලයේදී ඇසුරු කර හෝ ඇසින් දැක හෝ නොවෙයි. මහා නා හිමියන් සමඟ දොඩමලු වීමට හෝ අවස්ථාවක් නොලැබීම එක් පසෙකින් අභාග්‍යයක් යැයි සිතේ.

චන්දවිමල මහා නාහිමියන් ගේ චරිතාපදානය ‘රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි’ යන නමින් පොතක් ලෙස මුද්‍රණය වන්නේ 1996 වසරේදී ඉත්තෑපාන ධම්මාලංකාර අනු නා හිමියන් අතිනි. රේරුකානේ චන්දවිමල හිමියන් ගේ චරිතාපදානය ඉත්තෑපාන ධම්මාලංකාර වැනි බහුශ්‍රැත නා හිමිපාණන් කෙනෙකු අතින් ලියැවීම ඇත්තෙන්ම අප සමාජය වෙත තිළිණ කළ මහත් ත්‍යාගයක්සේය. එය මහත් වූ පුණ්‍ය කර්මයක්මය. ධම්මාලංකාර අනු නා හිමියන්ට චන්දවිමල මහා නාහිමියන් සමග ඇසුරු කිරීමට අවස්ථාව සහ භාග්‍ය සැලසී ඇත. ඒ අනුව ගොඩනැගෙන සුහද සංවාදයක එක් අවස්ථාවකදී ධම්මාලංකාර අනු නාහිමියෝ චන්දවිමල මහා නාහිමියන්ගෙන් මෙසේ අසති.

දැනට මේ රටේ වැඩ සිටින අභිධර්ම විශාරදයා ඔබ වහන්සේ බව බොහෝ දෙනා පවසනවා.

නමුත් චන්දවිමල මහා නාහිමියන් පවසන්නේ උන්වහන්සේ ඒ බව නොදන්නා බවය.

එහෙත් බුද්ධ දේශනාවේ ඇති ගැඹුරුම විෂය වූ අභිධර්මය පොදු ජනතාව අතර ජනපි‍්‍රය කරවීමේ ගෞරවය නිතැතින්ම හිමි විය යුතු වන්නේ චන්දවිමල මහා නාහිමියන්ට බව බහුතරයකගේ මතය බව ධම්මාලංකාර අනු නාහිමියෝ නැවත ප්‍රකාශ කරති.

“ඒ ගැන මොකවත් මා දන්නේ නැහැ . මං කළේ ‘අභිධර්ම මාර්ගය ‘අභිධර්මයේ මූලික කරුණු වගේ පොත් දෙකක් ලිවීමයි. ඒ පොත් දෙකෙන් ගිහි පැවිදි දෙපාර්ශ්වයටම යම් කිසි ප්‍රයෝජනයක් ලැබෙන්නට ඇති බව මගේ විශ්වාසයයි. මේ පොත්දෙක ලියන්නට පෙරත් අභිධර්ම විෂය පිළිබඳව පොත් ලියැවිලා තියෙනවා. නමුත් ඒවා කියැවීමෙන් බොහෝ දෙනෙකුට එම ගැඹුරු විෂය පැහැදිලි ලෙස තේරුම් කරගන්නට නො හැකි වූ බවයි මාගේ හැඟීම වුණේ. ඒ නිසා මේ පොත් මා ලියුවේ, තේරුම් කර ගැනීමට හැකි විදියට සරල කරලයි, නමුත් අභිධර්මය සරල කරල ලිවීම මහත් දුෂ්කර කාර්යයක්. අභිධර්මයෙන් කියවෙන අරුත තේරුම් කර ගැනීමට අවශ්‍ය සිංහල වචන තෝරා බේරාගෙන අරුත් පැහැදිලි කර ගැනීම හරිම අපහසුයි.

උදාහරණ වශයෙන් කීවොත් කෙනෙකු පිච්චුනොත් ඇතිවන වේදනාව, වගේම කෙනෙකුව කෙනිත්තුවොත් එසේ නැතිනම් යමක් ඇනුනොත් ආදී වශයෙන් ඇඟට දැනෙන වේදනාවන්ගේ ස්වරූපය විවිධයි. නමුත් ඒ වෙනස් වේදනා, ඒ විදියටම ප්‍රකාශ කිරීමට භාෂාවේ වචන නැහැ.

මේනිසා තමයි මහත් දුෂ්කරතාවයක් ඇතිවන්නේ “ අභිධර්මය නම් ගැඹුරු විෂය සන්නිවේදනය කිරීම පිළිබඳව ඇතිවන ව්‍යාකූ®ලතාවය ගැන මහා නාහිමියෝ එසේ ප්‍රකාශ කරති. එසේ නම් මහා නාහිමියෝ අභිධර්මය නම් ගැඹුරු විෂය පිළිබඳව අවබෝධය ලබාගෙන ඇත්තේ කෙසේද?

චන්දවිමල මහා නාහිමියන් ඒ ගැන පවසන්නේ මෙසේය. “මා මේ දැනුම ලබා ගත්තේ පොත් කියවීමෙන් සහ කල්පනා කිරීමෙන්. උන් වහන්සේ විවේකය ලද හැම විටම වාගේ ගැඹුරු ධර්ම කාරණා මෙනෙහි කරන බව පවසති. විශේෂයෙන් රාත්‍රි කාලයේදී මේ පිළිබඳව වඩාත් සිතන්නට පෙළඹී තිබේ. විෂය පරිශීලනය කිරීමට අමතරව උන්වහන්සේ මෙය තේරුම්කරගෙන ඇත්තේ තමා විසින්ම දියුණු කරගත් මානසික තත්ත්වය නිසා ය.

සත්‍යාවබෝධයට අභිධර්මය අවබෝධකරගැනීම අත්‍යවශ්‍ය බවත් එය අවබෝධයෙන් තොරව සත්‍යාවබෝධය කරගැනීමට නොහැකි බවත් උන්වහන්සේ පවසති. මේ සංකීර්ණ විෂය අවබෝධය කරගැනීම උදෙසා මහත් පරිශ්‍රමයක් දැරිය යුතුවෙයි. තවදුරටත් එය පැහැදිලි කරමින් චන්දවිමල මහා නාහිමියෝ ඒ පිළිබඳව මෙසේ අවධාරණය කරති.

‘කල්පනා කරල බලන්න වචන හැදෙන පිළිවෙල ගැන.පොල්ගෙඩියක් ඇසට පෙණුනහම ඒ අනුව ලකුණක් කරගන්නවා. ඒ අනුව තමයි වචනය සෑදෙන්නේ. ඒ වචනය එහි අර්ථය වැටහෙන්නේ ඒ කියන එක්කෙනාට විතරයි. මොනම භාෂාවක්වත් නොතේරෙන කෙනෙකුට ගලක් පෙනුණා යැයි සිතන්න. එයා ඒ ගල දැකලා හිතින් ලකුණක් කර ගන්නවා. අන්න ඒ අනුවයි එයට වචනයක් සෑදෙන්නේ. එයා ගල කීවාම අරුත වැටහෙන්නේ ඔහුට විතරයි. එය වෙන කෙනෙකුට තේරෙන්නේ නැහැ. ගල දැකලා ගල හඳුනන්නේ නැති කෙනාට ගල ගැන කොච්චර කීවත්, එය මොකක්ද කියලා තේරුම් කර ගන්නට බැහැ. ඉතින් මේ ලෝක ව්‍යාවහාරය තියෙන්නේ යම් යම් දෙනා යම් යම් දේ දැකලා ඒ අනුව තියා ගන්න ලකුණු, අනුව ඒවා හැඳින ගැනීම පිණිස යොදා ගත්ත වචනයි. ඒක ඒ වචන හදාගත්ත කෙනාට වචනය කීවාම ඒ දෙය මෙය යැයි හැඟෙනවා. නමුත් අනෙක් කෙනාට තේරෙන්නේ නැහැ.මේ වගේ භාෂාවේ වචන හිඟකම නිසා අභිධර්මය පැහැදිලි කර ගැනීම අපහසුයි. අප මේ එක වචනයක් කතා කරන විට බුදුන් වහන්සේ වචන 64 ක් පමණ කතා කරනවා.

බුද්ධ ධර්මයේ නියම අර්ථය දැක්වෙන දේශනාව තමයි අභිධර්ම දේශනාව කියන්නේ.

අභිධර්මය බුද්ධ දේශනාවක්මය යන මැයෙන් ‘රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නාහිමි’, නමින් ඉත්තෑපාන ධම්මාලංකාර අනු නාහිමියන් ලියූ පොතේ ඇති ‘අභිධර්මය බුද්ධ දේශනාවක්මය’ යන මැයෙන් ලියා ඇති ලිපියට ඔබගේ අවධානය යොමු කරවමි.

එහි මෙසේ සඳහන්ව තිබේ.

බුදුන් වහන්සේගේ ලොකුම දේශනාව අභිධර්ම දේශනාවයි. අනිත් ඔක්කොම දේශනා මේ අභිධර්මයෙහි ඇතුලත්ව තියෙනවා. බුදුරජාණන් වහනසේ නමක් ලොව පහළ වීමෙන් ලැබෙන විශිෂ්ට ධර්මය අභිධර්මයයි.

තවත් කොටසක් ජනවාරි 30 වන දා පත්‍රයේ පළවේ


රේරුකානේ චන්දවිමල මහා නා හිමි චරිතාපදානය - 17 සංඝ සමාජය දිදුලුවා ලූ නීල මාණික්‍යය

 

 

දුරුතු අව අටවක පෝය

දුරුතු අව අටවක පෝය ජනවාරි මස 23 වැනි දා සිකුරාදා අපරභාග 10.46 ට ලබයි.
24 වැනිදා සිකුරාදා අපරභාග 10.33 දක්වා පෝය පවතී.
සිල් සමාදන්වීම ජනවාරි 24 වැනිදා සිකුරාදා ය.

මීළඟ පෝය
ජනවාරි 30 වැනි දා බ්‍රහස්පතින්දාය.

 


පොහෝ දින දර්ශනය

Second Quarterඅව අටවක

ජනවාරි 24

New Moonඅමාවක

ජනවාරි 30

First Quarterපුර අටවක

පෙබරවාරි 06

Full Moonපසෙලාස්වක

පෙබරවාරි 14


2014 පෝය ලබන ගෙවෙන වේලා සහ සිල් සමාදන් විය යුතු දවස්

 

|   PRINTABLE VIEW |

 


මුල් පිටුව | බොදු පුවත් | කතුවැකිය | බෞද්ධ දර්ශනය | විශේෂාංග | වෙහෙර විහාර | පෙර කලාප | දායකත්ව මුදල් |

© 2000 - 2014 ලංකාවේ සීමාසහිත එක්සත් ප‍්‍රවෘත්ති පත්‍ර සමාගම
සියළුම හිමිකම් ඇවිරිණි.

අදහස් හා යෝජනා: [email protected]